Voor deze case study gingen we in gesprek met twee medewerkers van Zorggroep Hof en Hiem die elk vanuit hun eigen expertise betrokken waren bij de implementatie van diverse nieuwe zorgtechnologieën geïntegreerd met IQ Messenger. Jacco Tromp, Coördinator Informatisering & Automatisering, deelde zijn ervaringen over de technische implementatie en strategische overwegingen. Jolijn van der Singel, verpleegkundige en digicoach, vertelde over de impact op de dagelijkse zorgverlening.
Samen schetsen zij een compleet beeld van hoe zorgtechnologie succesvol kan worden geïmplementeerd in een organisatie die kwaliteit van zorg vooropstelt.
Over Hof en Hiem
Zorggroep Hof en Hiem is een vooruitstrevende ouderenzorgorganisatie met meerdere locaties verspreid over het prachtige De Fryske Marren en Súd-West Fryslân. Wat deze organisatie onderscheidt in het zorgtechnologielandschap, is hun focus op de laatste levensfase van bewoners. Een periode waarin comfort, welzijn en autonomie centraal staan. Als gespecialiseerde zorgorganisatie voor de complexe eindfase van het leven staat Hof en Hiem voor de uitdaging om snel en flexibel hoogwaardige zorg te bieden die maximaal aansluit bij de individuele behoeften van bewoners en hun families.
De organisatie onderscheidt zich door een unieke ‘zelf doen, of op zijn Fries: sels dwaan’ visie. Van bekabeling tot installatie en onderhoud – alles wordt intern uitgevoerd door hun eigen technische dienst. Deze aanpak zorgt niet alleen voor snelheid en flexibiliteit, maar ook voor een diepgaande kennis van elke locatie en een hoge mate van zelfstandigheid. Voor de complexe zorgtechnologische uitdagingen die ze niet zelf kunnen oplossen, zoeken ze betrouwbare partnerships – zoals die met Kinwell.